Prieboj- Železné vráta

Asi 2 km nad obcou Ihráč v doline Bieleho potoka po pevnej lesnej ceste je pozoruhodný skalný útvar po oboch stranách úzkej doliny. Cesta je uzavretá rampou asi 150 metrov od odbočky štátnej cesty na Nevoľné. Naproti rampe je zrúcanina Nevoľnického mlyna a píly, po ceste dolinou asi 50 metrov nad rampou odbočuje vľavo stará mlynská cesta na Nevoľné a o ďalších 40 metrov vpravo odbočuje Závozná cesta, ktorá vás dovedie ku krížu postaveného na skalnom brale pod vrchom Chom. Pokračovaním hore dolinou asi po 10 minútach pešej chôdze sa objaví veľmi pekná úzka skalná úžľabina vytvorená sopečnou činnosťou Kremnického pohoria.

Pred desať miliónmi rokov tvorili Kremnické pohorie činné sopky chŕliace lávu, ktorá vytvárala krajinný relief. Stuhnuté lávové masy vidieť v podobe brál a jednotlivých skalných útvarov na stráňach i na hrebeňoch pohoria. V doline s názvom Biely potok asi 2 km od Ihráča sa lávové masy prúdiace zo Štôsu 1008 mnm a Chomu 1012 mnm spojili a vytvorili andezitové bralo, ktoré tvoria platničky hrúbky 10 až 30 cm následkom tuhnutia vrstvenej lávy, bralo zahatilo vodu pertekajúcu dolinou. Následkom čoho sa vytvorilo úzke údolné jazero v dĺžke asi 1 km. Prepad vody cez bralo za milióny rokov, voda vymlela skalnú prekážku v šírke asi 2,5 metra, až na dno údolia, čo spôsobilo zánik údolného jazera, z hrádzi sa stal útes o výške 13 až 15 metrov. Očarujúci pohľad je pri dopade slnečného svetla na jednotlivé kamnné veže, ktoré hrajú žltými farbami pokryté rôznymi lišajníkmi a zelenými od pokrývky machu, úpätie veží je lemované rozkvitnutým udatníkom.

Keď sa chceli ľudia s povozmi dostať za spomínaný útes, postavili vo výške 2 metre nad prúdiacou vodou v potoku drevený most (akúsi estakádu) v dĺžke približne 30 metrov, čím sa dostali za útes a tak mohli pokračovať ďalej hore dolinou. Zvyšovaním ťažby dreva a zväčšovaním dopravných prostriedkov most nevyhovoval a tak sa pristúpilo k rozšíreniu (prebitiu) časti steny útesu v šírke asi 4 metre a tým v stene 3 metre nad potokom vznikla skalná lavica, na ktorej je uložená ostro zatáčajúca cesta. Náročné dielo nazvali PRIEBOJ.

Miestni obyvatelia Ihráča nazývajú tento útvar aj Železné vráta. Vznik názvu pochádza od horára Trvalca, ktorý prehlásil, že ak sa bude drevo z Bieleho potoka nezákonne vyvážať, dá na bralo zhotoviť železné vráta. Lokalita nie je ešte biologicky preskúmaná.

Cesta pokračuje hore dolinou, z ľava prichádza na cestu v doline žltou značená trasa z Nevoľného, o 50 metrov vyššie sa pripája cesta z Chomových lúk dolinkou Križná. Dolinou vedľa potoka pokračujeme až na obrátku. Z obrátky, vľavo vedie cesta na Štôs, druhá cesta rovno po žltej značke na lúčku nazvanú Sviniarka, ďalej na Trojicu, tretia cesta vpravo na Chomový grúň, kde je zelená turistická značka. Všetky tri cesty sa stretnú na Hostinci a pokračujú na Tri kríže a Velestúr 1254 mnm.

Pri ceste z Ihráča na obrátku je vybudovaných niekoľko kamenných prameňov.